terwijl de gevaren van kinderen die per ongeluk batterijen en wasmiddelen inslikken bekend zijn, luiden de artsen de alarmklok over de risico ‘ s van een ander gewoon huishoudelijk voorwerp: kleine, krachtige magneten. Federale veiligheidsfunctionarissen probeerden ze een paar jaar geleden te verbieden, maar ze zijn nu terug op de markt en roepen zorgen op over meer verwondingen.Stephanie Harwell ervoer deze angst uit de eerste hand toen haar 9-jarige zoon Dominic per ongeluk twee krachtige magneten inslikte.

dominic-and-stephanie-picture-1.jpg
Dominic en zijn moeder Stephanie Harwell

zijn vrienden brachten hen naar school als speelgoed. “Ik was gewoon aan het rotzooien en stopte ze in mijn mond om het te laten lijken alsof ik een lippiercing had,” vertelde hij aan CBS News. “Toen bleven ze heel snel bij elkaar en gingen door mijn strot.”

vertelde hij de schoolverpleegster die vervolgens zijn moeder belde.Harwell was een verpleegkundige op de afdeling pediatrische spoedeisende hulp van het Johns Hopkins Children ‘ s Center en maakte zelf enkele telefoontjes.

“ik wist van de risico’ s van het doorslikken van batterijen, maar kon me niet herinneren of ik waarschuwingen over magneten had gehoord,” zei ze. “Ik kreeg te horen dat één magneet niet zo slecht was, maar als hij er twee had ingeslikt, moest ik hem meteen naar binnen brengen.”

twee magneten kunnen interne organen samenklemmen en knijpen, wat mogelijk ernstige problemen kan veroorzaken.

uiteindelijk had Dominic geluk. Na een paar testen die vaststelden dat hij niet in direct gevaar was, slaagde hij voor beide magneten zonder complicaties.

harwell-xray-2-cropped.jpg
Dominic Harwell heeft twee magneten ingeslikt. Johns Hopkins Medical Center

de gevaren van het inslikken van magneten

voor andere families waren de resultaten slechter. Terwijl het inslikken van een set van alle magneten gevaarlijk kan zijn, zijn veiligheidsexperts in het bijzonder bezorgd over high-powered zeldzame aarde magneten.

deze magneten begonnen in de jaren tachtig te worden geproduceerd, maar begonnen in de vroege jaren 2000 op te duiken in zowel kinderspeelgoed als, meer algemeen, als bureaubladspeelgoed voor volwassenen, bedoeld om verveling tegen te gaan. Ze worden verkocht onder namen als Buckyballs, Zen magneten en Neoballs en zijn 5 tot 10 keer sterker dan traditionele koelkastmagneten.De bezorgdheid over dergelijke magneten werd voor het eerst aan het licht gebracht door de US Consumer Product Safety Commission (CPSC) in 2012.

het agentschap noemde de zaak van een 3-jarig meisje in Oregon die 37 Buckyballs had ingeslikt. In het begin dachten haar ouders dat ze de buikgriep had, maar een röntgenfoto onthulde een cirkelvormige ketting van magneten in haar maag. Uiteindelijk braken de magnetische ballen de ingewanden van het meisje, scheurden drie gaten in haar onderbuik en één gat in haar maag.

In een ander geval slikte een 6-jarige 19 magneten in, waardoor er zweren in haar maag ontstonden en er twee kleine gaatjes in haar darm ontstonden.

CPSC geeft ook de schuld aan krachtige magneten voor de dood van een 19 maanden oud meisje en schat dat er tussen 2009 en 2013 ongeveer 2900 verwondingen waren behandeld in verband met de magneten.

het werkelijke gevaar ontstaat wanneer meer dan één van deze magneten of één magneet en elk ander stuk metaal worden ingeslikt.”Ze kunnen door de slokdarm naar de maag en het maag-darmkanaal,” verklaarde Dr. Amyna Husain, een pediatrische spoedeisende geneeskunde arts in het Johns Hopkins Children ‘ s Center. “Als je twee magneten in verschillende delen van het weefsel hebt en ze elkaar aantrekken, kan het weefsel tussen de twee eraf worden geknepen en verlies je de bloedcirculatie.”

dit kan een scheur in de darmen veroorzaken waardoor bacteriën in de buik kunnen morsen en ernstige infecties kunnen veroorzaken. In de meer ernstige gevallen, patiënten kunnen nodig zijn om delen van hun darmen operatief verwijderd.

CPSC heeft in 2014 een verbod uitgevaardigd op krachtige magneetsets, maar dit werd twee jaar later voor de rechtbank vernietigd.

” We zijn bezorgd over het zien van meer van deze gevallen nu dat ze terug op de markt,” Husain zei.

advies voor ouders

” als kinderarts willen we altijd voorkomen dat jongere kinderen iets in hun mond stoppen. Als er een van deze magneten in huis is waarvan je weet dat ze in huis zijn, houd ze dan buiten bereik, of zelfs niet in huis als ze dat niet hoeven te zijn,” zei Husain.

zij adviseert de ouders op de hoogte te zijn van eventuele magneten die zich in het speelgoed van hun kinderen kunnen bevinden. “Als deze breken, kunnen de magneten dan worden ingeslikt door kinderen dus wees bewust van dat risico,” zei ze. “Voor degenen die niet zijn ingekapseld door speelgoed, houd ze buiten bereik of zelfs niet in het huis als je ze niet nodig hebt om te zijn.”

zij raadt ook aan om met tieners en tieners over de risico ‘ s te praten. “Van alle risico’ s waarover we met onze kinderen willen praten, is het zo eenvoudig om ze ervan bewust te maken dat deze dingen ernstige verwondingen kunnen veroorzaken en om ze niet alleen uit de buurt van hun mond, maar elke andere opening van het lichaam te houden. En als ze per ongeluk worden ingenomen, moeten ze het serieus nemen en iemand meteen laten weten, zodat ze naar de eerste hulp kunnen worden gebracht om onmiddellijk te worden geëvalueerd.”

Harwell zegt dat ze hoopt dat andere ouders zich bewust zullen zijn van het risico dat deze magneten vormen. Haar zoon Dominic hoopt ook het woord te verspreiden.”When I came back to school, I told my friends not to bring them back to school or put them in your mouth,” zei hij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.